U heeft standaard te maken met een bewaartermijn van zeven jaar. De volgende zaken moet u minimaal zeven jaar bewaren: grootboek, debiteuren- en crediteurenadministratie, voorraadadministratie, in- en verkoopadministratie, loonadministratie. Voor de btw moet u de administratie soms langer bewaren. Dit betreft onroerende zaken, zoals uw bedrijfspand, omdat hiervoor een herzieningstermijn van 10 jaar geldt. Tot uw administratie behoort ook digitale informatie. Tapes, dvd’s, USB-sticks, enz. Bovendien moet u er voor zorgen dat de informatie toegankelijk blijft. Dat is soms lastig maar u kunt de oude gegevens omzetten naar een moderner medium.
Niet voldoen aan bewaarplicht?U bent verplicht op verzoek van de inspecteur de gegevens uit uw administratie aan te leveren die hij van belang acht voor uw belastingplicht. Heeft u die niet meer, zoals inkoopfacturen, dan kan de inspecteur uw administratie verwerpen. De inspecteur kan dan een aanslag opleggen op basis van een redelijke schatting. Dat deze niet aan de lage kant zal zijn, spreekt voor zich.
Bent u klant bij ons? Dan bewaren wij een kopie van een groot gedeelte van uw administratie voor u. Computer gecrasht? Geen probleem, de belangrijkste administratie is bij ons altijd voorhanden en veilig opgeslagen.